Arteljeen tarinaa IS- jutussa 12/22

Perheyritys palvelee taiteentekijöitä. Tamperelainen perheyritys Arteljee laajensi toimintaa tänä vuonna Helsinkiin, jossa se osti pitkään toimineen Tuubin liiketoiminnan. Taidetarvikemyymälöissä on rento tunnelma, mutta kulisseissa kasvu on ollut nopeaa.

Asiakkaat katselevat kivijalkaliikkeessä Helsingin Lönnrotinkadulla öljyvärejä ja siveltimiä, kyniä ja papereita. Myyjät rupattelevat eri tuotemerkeistä ja väreistä hymyssä suin.

– Täällä porukka saattaa hyvin viettää tunninkin aikaa: katsella, kokeilla ja kysellä, sanoo taidetarvikeliike Arteljeen toimitusjohtaja Suvi Vuorenmaa. Arteljee myy Helsingin ja Tampereen keskustoissa laadukkaita taidetarvikkeita kuluttajille, ammattilaisille, yhteisöille ja yrityksille. Vuorenmaalle on tärkeää, että asiakaspalvelu on iloista ja asiantuntevaa. – Tänne pitää olla helppo tulla ja helppo olla, Vuorenmaa sanoo.

Työntekijät tuntevat taidetarvikkeet omakohtaisesti. He ovat kuvataiteilijoita, alaa opiskelleita tai vahvoja harrastajia. – On pakko olla hyvä pohja, että osaa kertoa esimerkiksi eri värien eroista, Vuorenmaa sanoo.

Tamperelainen Arteljee teki paluun Helsinkiin tämän vuoden maaliskuussa, kun se osti taidetarvikeliike Tuubin liiketoiminnan. Valikoima on nyt aiempaa suurempi, ja asiakkaat voivat myös toivoa uusia tuotteita ja tehdä tilauksia valikoiman ulkopuolelta.

Kun Arteljee osti Tuubin, sulkeutui eräänlainen ympyrä, sillä 2000-luvun alkuun saakka Helsingissä toimivat sekä Arteljee että Tuubi, kunnes ne sulautuivat ja alkoivat toimia Tuubi-nimellä. Vuosia Arteljee toimi vain Tampereella.

Muutokseen liittyy myös sukupolvenvaihdos: Suvi Vuorenmaa osti alkuvuodesta perheyrityksestä äitinsä puolikkaan ja siirtyi Arteljeen toimitusjohtajaksi. Toinen puolikas yrityksestä on isän, mutta Vuorenmaa pitää käytännössä lankoja käsissään.

Hän on ottanut mukaan uusia tuotemerkkejä ja uusia maahantuonteja sekä panostanut markkinointiin. Arteljee oli hänelle toki tuttu paikka ennestään. – Lukion jälkeen lähdin perheyritykseen pitämään yhtä välivuotta. Sinne jäin, hän naurahtaa. Arteljeen taustalla on toinen perheyritys, Kehysliike Malkki, jonka Vuorenmaan isä Esa Malkki perusti vuonna 1981. Malkki on perheen sukunimi, myös Suvin alkuperäinen sukunimi. Kehystämöllä työskentelevät edelleen Vuorenmaa ja hänen veljensä sekä molemmat vanhempansa.

Malkin perhe osti Arteljeen liiketoiminnan Tampereella vuonna 2014, ja siitä lähtien kasvu on ollut melkoista – liikevaihto on kasvanut moninkertaiseksi, ja kasvaa koko ajan.

Nykyään Arteljeen molemmissa liikkeissä on kehyspiste. Asiakkaat voivat tuoda ja noutaa kehystyksensä keskustojen liikkeistä, ja taulut kehystetään Tampereen Kalevassa, jossa on Malkin työtilat ja myymälä.

Korona teki hyvää. Ihmiset koteihin sulkenut pandemia kohteli taidetarvikealaa hyvin. Verkkokauppa suorastaan räjähti, kun ihmiset olivat kotona ja halusivat harrastaa, Vuorenmaa sanoo. – Ihmiset olivat jotenkin peloissaan eivätkä uskaltaneet liikkua. Taideharrastus on monella jatkunut, ja Arteljee onkin saanut pidettyä pandemian aikana tulleet asiakkaat. -Oli kiva, että tuli paljon uusia harrastajia. Tällä hetkellä on Instagram täynnä taiteilijoita, jotka ovat alkaneet koronan aikana tehdä taidetta, ja osa tekee sitä nyt työkseen.

Suurin asiakasryhmä Arteljeelle ovatkin aktiiviset kuvataiteen harrastajat. – Toisaalta ammattitaiteilijat ostavat kerralla suuria määriä, mutta käyvät myymälässä harvemmin, Vuorenmaa sanoo.

Ammattilaispuoli kasvaa koko ajan, ja äskettäin Arteljee avasi verkkokauppaansa ammattilaiskaupan, johon ammattitaiteilijat, koulut ja oppilaitokset voivat rekisteröityä ja tilata tarvikkeita. Se on suunta, johon Vuorenmaa haluaakin kehittää liiketoimintaa. Koulut ja oppilaitokset tilaavat suuria määriä taidetarvikkeita. – Katteet ovat pieniä, mutta volyymit suuria, Vuorenmaa sanoo.

Kilpailutusten kautta sopimukset menevät usein suurille tukkuliikkeille kivijalkakauppojen sijaan, mutta Vuorenmaan mielestä Arteljee voisi hyvin olla molempia.

Toistaiseksi verkkokauppaa pyöritetään Tampereen myymälästä käsin, mutta jos koulutilaukset alkavat vetää entistä enemmän, sitä varten pitänee avata oma varasto, Vuorenmaa miettii.

Toinen kasvun paikka voisi olla laajentaa toimintaa uusiin kaupunkeihin. Turkuun Arteljeeta on jo toivottu, ja muistakin kaupungeista on tullut kyselyitä. – Turku on seuraava, jos uutta myymälää mietitään, Vuorenmaa sanoo. Mutta Tampereen ja Helsingin välissä riittää jo nyt suhattavaa, ja verkkokaupan kehittäminen on seuraava etappi, Vuorenmaa toteaa.

Turku saa siis hetken vielä odottaa.

Teksti: Esa Salminen

Organisaation tiedot:

Arteljee Oy

– Myymälät Tampereella ja Helsingissä, laaja verkkokauppa

– Vuoden 2022 verollinen myyntitavoite lähentelee miljoonaa

– Työntekijöitä: 6

– Tuotteita: Melkein 10 000, ja valikoiman ulkopuoleltakin voi tilata.

Artikkelin asiantuntijat Suvi Vuorenmaa toimitusjohtaja, Arteljee Oy

VERKKOSIVUT www.arteljee.fi